2009. június 27., szombat

Nehany gondolat Lisszabonrol

Arra gondoltam, hogy negy nap nem lesz eleg Lisszabonbol, hiszen Coimbra es Porto is hagyott meg kerdojeleket az ott toltott napok utan. De meglepetesemre eleg volt a negy nap boven.
Igazabol ket varosresz fogott meg a Belem torony (http://hu.wikipedia.org/wiki/Bel%C3%A9m-torony) es kornyeken (http://en.wikipedia.org/wiki/Jer%C3%B3nimos_Monastery) kivul: Bairro Alto es Alfama. Az elobbi tipikus portugal varosresz, fado klubokkal, botanikus kerttel, ossze-vissza epitett utcahalozattal, a kiteregetett, szelben szarado ruhakkal, es a siklokkal, melyekkel a lusta turistak megsporoljak a hegymenetet.



(meg mielott megkapom Csabatol: ebbol HDR lesz majd, ha hazamegyek :)

Lisszabon is het dombra epult, mint Roma. Lehet menni fel es le, es fel es le, jo sokat. Szerencsere minden dombra epitettek kilatot, ezert nem szukseges kifizetni a belepot az egyik dombon allo Szent Gyorgy varba, eleg atsetalni egy masik kilatoba, ahonnan majdnem ugyanolyan jo a panorama.
De az a legtutibb, ha talalunk egy kellemes panoramaju sorozot.


(Era! Termeszetesen nem teszteltem MEG le az ettermet, aminek elkuldted a linkjet. De igyekszem beszerezni, es megosztani az elmenyt :)

A domboknal maradva meg egy gondolat: nem ertem miert nem lattam sehol domborzati terkepet. Hasznos lett volna neha. Vagy csak ki vagyok ehezve egy jo kis turara? :)

A masik varosresz, Alfama azert tetszett, mert szerencsere a portugalok meghagytak a morok epitette varosresz hangulatat. Szuk utcak illetve inkabb kozok, ahol az emberek az utcan foznek, es esznek, isznak...elnek. Viszonylag sok afrikai bevandorlo hagyomanyos, szines afrikai ruhakban. Ginjinha-t, azaz meggylikort arulo bodegak. Halszag. Kesobb - mikor mar majdnem vagy teljesen elkeszult az etel - hal illat. (hmm, az a fincsi bacalhau!)
Ennek a negyednek tok jo hangulata volt, mintha nem is a fovarosban, hanem valahol videken boklasznek.


Es kb. ennyi.
Az volt az erzesem, hogy a turistak megfolytjak ezt a varost. Mindenhol ott voltunk, mindent megkostoltunk, megtapogattunk, mindenhova bekukkantottunk es persze mindent lefenykepeztunk. Szegeny helyiek! Nem ertem, hogy birjak. Bar, ha arra gondolok, hogy mindent, de mindent megvettunk...
Masik banatom a programok hianya volt. A tobbi varosban mindig belebotlottam valamilyen szabadteri rendezvenybe, koncertbe, ami plusz hangultatot adott a napnak, a varosnak. Lisszabonban nem talaltam semmit. Persze lehet, hogy azert nem, mert az unnep miatt minden koncert az estekre koncentralodott. Pedig tok jo lett volna.
Viszont talaltam mast. Egy nagy bolhapiacot a varos kozepen. Itt aztan volt minden, ahogy illik: ocskasagok, bovlik, kincsek. Ha valaki szuvenirt akar venni, itt biztosan talal kedvere valot. Lehet hazavinni a csaladnak es a baratoknak zsebnaptart a `80-as evekbol, Lenin arckepes zaszlot, esetleg az arus nagymamajanak a portre- es eskuvoi fenykepet.
A negyedik nap vegen hajoval mentem vissza Alcochete-be. Huuu! Az jo otlet volt! Szepen ra lehetett latni a varosra. Nem ertem, miert hanyagoljak el a lisszaboniak a folyopartot. Mindenhol kikotok, csak a Belem kornyeken van normalis setalo es horgaszo partszakasz. (bezzeg Portoban! :)
Osszessegeben azt gondolom, hogy Lisszabon szep varos, erdemes raszanni nehany napot, csak talan szerencsesebb Porto elott megnezni.

2 megjegyzés:

Dora írta...

Szia Szandra,
nagyon elvezem a beszamolokat, es tok jo, hogy fotokat is toltesz fel, igy meg erzekletesebben jon at az elmeny.
Mennyire tudsz mar portugalul?
Tudtal beszelgetni, ismerkedni varosiakkal is?
Nekem nagyon rokonszenves, amit Lisszabonrol irsz, de a nagy kedvencek azok a beszamolok, amiket a termeszet kozelebol irtal, azokbol sut at valami nagyon eros, es feltolto energia.
Mikor jossz haza? Jo lesz ujra latni teged!!! :-)
puszi,
Dorci

Sipos Alexandra írta...

Szia Dorci!

Ciki, de inkabb az angolt eroltetem. A portugalokat sokszor meg a brazilok sem ertik, mert a portugalok tul gyorsan es zartan beszelnek, es mas hangokat(?), kiejtest(?) hasznalnak. (errol meg meselek majd)
Persze tudok koszonni es megkoszonni. Es tudok bologatni! Egyszer peldaul legalabb 10 percig "beszelgettem" egy portugal emberrel. O csak beszelt, en meg hummogtem es bologattam. Szerintem nem is derult ki, hogy semmit nem ertettem abbol, amit mondott. :)

Igen, jobban erzem magam a termeszetben, valoszinuleg ezert erosebbek azok a bejegyzesek.

Szerdan otthon alszom mar. :)
Juhuuu!

sz